tirsdag den 26. april 2011

Hjemmelavet hvid chokoladeis med jordbærpuré

Så er jeg tilbage efter en dejlig påskeferie i sommerhus med hele Jakobs familie. Det var skønt at komme lidt hjemmefra og få hygget igennem i det gode vejr :) Bare jeg havde tid til det noget oftere, men så må jeg glæde mig til sommerferien, hvor der bliver hele 2 måneder og 3 uger uden lektier og læsning. Den lange sommerferie skal nydes, mens jeg stadigvæk er studerende.

Hjemmelavet is
Jeg bestemte mig for at prøve at lave hjemmelavet is for første gang lige inden påske, og den opskrift bliver jeg da nødt til at dele med andre. Jeg fandt nogle opskrifter fra Amis isbar på Dyrehavsbakken, som jeg blev måtte prøve. Det er hjemmelavet is på sødmælk i stedet for fløde, og ifølge Ami er fedtprocenten mellem 5-8 % for isen. Det kan lige indskydes som sidebemærkning, at man først må kalde en is for flødeis, når der er en fedtprocent over 9.
Hvid is med jordbærpuré.

Ingredienser:
½ liter sødmælk
½ stang vanilje
100 g. hvid chokolade
pasteuriserede æggeblommer
75 g. sukker
Evt. jordbær til puréen

Fremgangsmåde:
Æggeblommer og sukker piskes sammen til en let og luftig masse (en æggesnaps). Der skal piskes i lang tid (omkring 10 minutter), og massen skal blive lysere i det. Mælken varmes herefter op til kogepunktet sammen med kornene fra vaniljestangen. Smelt chokoladen i vandbad, og hæld da den smeltede chokolade i den varme mælk, og vend det i æggeblandingen. Hele cremen varmes op under konstant omrøring, indtil den bliver tyk og fyldig.
Den sættes til afkøling og fryses. Hvis man ikke skal ud af døren på dette tidspunkt, skal isen kun fryses til soft ice-konsistens, hvorefter der blandes revet hvid chokolade i iscremen. Rør rundt med jævne mellemrum, indtil isen er fast.
Jeg havde ikke tid til at komme den revne chokolade i, så jeg lod bare isen fryse, og den blev alligevel rigtig god.


Server isen med blendede jordbær tilsat sukker eller ahornsirup - det er super!


Energiindhold: ca. 825 kJ pr. 100 g

Jakob er lidt mere fjollet med isen end mig. Den er rigtig fin, men da den hvide chokolade ikke har en så gennemtrængende smag, synes jeg, at den smager lidt for fedt. Jeg fik dog at vide, at sådan skal en hjemmelavet is smage, så det er nok bare mig og min manglende smag for lidt federe ting. Det er ikke nemt, når alt bliver sammenlignet med Dream Is. :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar