lørdag den 3. september 2011

Spicy wok med oksekød

Nu er det efterhånden over en måned siden, vi tilbragte 3 uger i Asien, og jeg er virkelig blevet glad for asiatisk mad, så jeg håber på at eksperimentere lidt mere med det her det næste stykke tid, for det er altid svært at få det til at smage som på den anden side af jorden. Den anden dag lavede jeg en wokret med masser af grøntsager, for det er det, jeg elsker ved wok - der kan sniges en masse grønt i, og det gør det bare mere og mere spændende. Rigtig god ret, som også er skøn dagen efter. :-) Opskriften er fundet på spiseliv.dk. (Billede kommer senere)

Ingredienser (4-6 portion):
Marinade til kødet:
1 dl soyasauce
2 spsk revet frisk ingefær
1 håndfuld koriander (dette undlod jeg dog, da jeg ikke så ofte bruger koriander, fordi jeg synes, det hurtigt kan blive for meget)
1 rød chili
1 fed hvidløg
½ dl limejuice (jeg kunne ikke finde limejuice, så jeg brugte appelsin)

Fyld:
600 g. oksekød i 2-2 cm store skiver
400 g. nudler
(Jeg reducerede lidt i kød og nudler, for ellers blev portionen lige rigeligt stor)

200 g. fintsnittet hvidkål el. andet kål fx spidskål
½ broccoli i buketter
1 fintsnittet rødløg
4 fintsnittede gulerødder
1 rød peber skåret i skiver
40 g. cashewnødder (kan undlades, hvis pengepungen ikke tillader dyre nødder ;) )
40 g. sesamfrø

Fremgangsmåde:
Bland alle ingredienserne til marinaden sammen og lad oksekødet trække heri i minimum ½ time.
Snit grøntsagerne, mens kødet trækker. Tilbered nudlerne efter anvisning på pakken.
Kom oksekødet op i en meget varm wok (gem marinaden) og lad den lynstege i et par minutter, før grøntsagerne tilsættes og steget med i yderligere et par minutter.
Tilsæt cashewnødder og sesamfrø til sidst og vend det hele sammen med nudlerne og resten af marinaden.
Pynt evt. med friske koriander.

Energiindhold (uden nudler og nødder): ca. 370 kJ pr. 100 g.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar