mandag den 27. februar 2012

Cookies med hvid chokolade og hindbær

Sidste weekend gik der helt cookie i den, efter jeg havde bagt Cookies med havregryn, tranebær og citrus. Jeg havde lidt chokolade til overs, så derfor gav jeg mig i kast med en omgang, som indeholdt hvid chokolade og hindbær. De smagte rigtig godt, lidt mere syrlige pga. hindbær og lidt bløde, så der kunne måske være puttet lidt mere mel i. En lidt "piget" omgang cookies og lidt anderledes i stedet for den klassiske chokolade cookie. :-)

Ingredienser:
125 g. smør eller 50 g. becel/smør og 75 g. fromage frais
75 g. rørsukker
150 g. hvedemel (evt. lidt hvid hvedemel i stedet for noget af hvedemelet)
1 tsk bagepulver
1 spsk. mælk (jeg brugte minimælk, selvom opskriften sagde sødmælk)
1 tsk. vaniljepulver (original opskrift siger ekstrakt)
100 g. hvid chokolade, hakket
100 g. hindbær, friske eller frosne

Fremgangsmåde:
Forvarm ovnen til 180 grader.
Rør smør og sukker let og luftigt i en skål. Tilsæt mel, bagepulver og mælk, og rør dejen sammen. Rør vanilje og hakket chokolade i.
Mos hindbærerne let med en gaffel, og rør dem i dejen. På denne måde bliver bærerne bedre fordelt i dejen, og den får en dejlig lyserød farve.
Del dejen i 12-14 kugler og anbring dem på to forberedte bageplader. Der skal være meget plads omkring kagerne, da de flyder ud under bagningen. Mine flød ikke SÅ meget ud, men så hævede de "opad" i stedet for, og jeg tror, det var, fordi jeg brugte frosne hindbær og fromage frais, så dejen var mere flydende, end hvis der havde været knap så meget væske, men det gør ikke noget dårligt ved selve cookien. :-)
Bag dem i forvarmet ovn i 12-15 minutter, så de bliver gyldenbrune.
Lad kagerne køle af og stivne nogle minutter på bagepladen, og læg dem over på en bagerist.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar