torsdag den 23. februar 2012

Himmelske Hjemmelavede flødeboller med Hindbærskum

Ih, så stødte jeg lige på en masse fantastiske flødebollebilleder, som jeg tog, da jeg lavede flødeboller i december måned og kom i tanke om, at jeg slet ikke har fået blogget om det. Det er en stor fejl, for de var virkelig gode! Jeg var alene hjemme en aften, hvor den havde stået på eksamenslæsning og blev lige pludselig helt slukøret over, at jeg slet ikke havde julet og bagt en masse, så jeg løb ned i Føtex og købte ind til min store flødebolledebut. Skummet indeni er hindbærskum og bundene er marcipan, så der gik ren Summerbird i den. Uhm, siger jeg bare og mindes de syndige små :-) (Se flere billeder længere nede.)

Mmmm..
Opskriften er fundet på Odense Marcipans hjemmeside.


Ingredienser (30 stk.):
500 g. marcipan
300 g. sukker
1 dl. vand
150 g. pasteuriserede æggehvider
200 g. frosne hindbær
250 g. mørk overtræks chokolade
Masser af krymmel til pynt el. frysetørrede hindbær

Fremgangsmåde:
Marcipanen formes til en rulle (det er den nok allerede) og skæres i 30 lige store skiver. Læg skiverne på bagepapir og bag dem ved 180 grader varmluft i 5-8 minutter. (Hold øje med dem, så de ikke bliver for mørke).
Kog de frosne hindbær op, så lidt af væsken forsvinder. Herefter skal de køle helt af.
Kog sukker og vand op i 2 minutter. Pisk æggehviderne let og tilsæt derefter sukkermassen langsomt. Nu skal der piskes - længe! Det piskes stift med en håndmikser ved middel hastighed i ca. 15 minutter. Det er rigtig vigtigt, at massen bliver meget stiftpisket.
Vend den afkølede hindbærsauce i den stiftpiskede guf - forsigtigt. Kom derefter den færdige guf i en plastikpose og sprøjt den ud på bundene i små toppe.

Toppe efter bagning.

Bag nu flødebollerne i 5 minutter ved 180 grader, så de får en fast overflad. Lad dem nu køle HELT af!
Chokoladen smeltes da over vandbad og flødebollerne pensles med den smeltede chokolade.
Jeg prøvede også at dyppe flødebollerne i chokoladen, men kom frem til, at pensling var det letteste.

Fat mod og prøv at lave disse fantastiske flødeboller - det var virkelig sjovt, og de smagte helt fantastisk - på højde med de bedste jeg har smagt, hvis jeg ikke skal holde mig tilbage med at rose mig selv ;-)

Med forskelligt slags krymmel, så de blev rigtig fine :-)

6 kommentarer:

  1. Uhmmmmm, de ser da bare så fine og lækre ud!! Dem vil jeg prøve en dag.
    Kh og god weekend Sara

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal du helt sikkert, de forsvandt usandsynlig hurtigt, og jeg tror altså snart, jeg bliver nødt til at lave dem igen, for det var også bare lidt sjovt at lave flødeboller, fordi det er lidt anderledes end "bare" en kage :)

      Slet
  2. Det er mig en glæde og fornøjelse, at tildele dig en blog Award.
    Kig her:
    http://mini-hakkeren.blogspot.com/2012/02/2-blog-awards.html
    og se hvad du skal gøre.
    Håber du vil lege med

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for det, jeg vil da helt sikkert være med :)

      Slet
  3. Hej,
    Jeg har givet dig en blog-award. Se mere her: http://kristina-kitchen.blogspot.com/2012/02/liebster-blog.html God Søndag

    Kristina

    SvarSlet