mandag den 13. februar 2012

Arabisk gulerodssuppe med dukkah

Aarstidernes kogebog gav anledning til denne (meget) stærke suppe, da jeg den anden dag søgte i bogen efter en spændende, men rimelig simpel suppe, fordi jeg havde lyst til noget let. Suppen smagte rigtig godt, men var dog lidt stærk efter min smag, så næste gang vil jeg nok putte lidt mindre chili i. Suppen serveres med yoghurt natural (til at tage noget af det stærke) samt dukkah med nødder og mynte.

OBS: jeg lavede en lille smutter, da jeg skulle blende suppen. Jeg glemte at tage den hele kanelstang op af suppen, så den blev blendet med, til trods for at det stod i opskriften, at den selvfølgelig skal tages op. Lad være med det - så lærte jeg også noget den dag! :-)

Dukkah: Dukkah er en mellemøstlig krydderiblanding, som giver masser af smag til maden. Det er en miks af krydderier og nødder, der ristes på panden eller bages i ovnen, alt efter hvilken opskrift der bruges.
Gulerodssuppen serveres med dukkah og yoghurt
Ingredienser:
Suppe:
1 kg gulerødder
1 løg
Olivenolie
1 kanelstang
2 tsk. korianderfrø
1 rød chili
1 dl. friskpresset appelsinsaft
Evt. sukker
Salt og peber

Dukkah:
1 spsk. spidskommen
2 spsk. korianderfrø
1 tsk. kanel
1 spsk. sort peber
2 spsk. sesamfrø
2 spsk. hasselnøddekerner
3 kviste mynte eller timian
2 tsk. salt

Fremgangsmåde:
Suppe:
Rens og skær gulerødder og løg i grove stykker. Rist korianderfrø på en tør, hed pande, tag dem af varmen og knus dem let i en morter.
Sauter gulerødder, løg og koriander med kanel i olie i en gryde. Rens chilien og hak den fint - evt. kun ½ chili, da det godt kan blive stærkt. Kom den i gryden sammen med vand, så det dækker, og lad suppen simre i 45 minutter, indtil gulerødderne er helt møre. Fjern kanelstangen (HUSK DET) og blend det til en tyk suppe.
Smag suppen til med appelsinsaft, salt og peber samt eventuelt sukker og mere chili. Serveres med yoghurt og dukkah.


Dukkah:
Rist krydderierne på en tør hed pande. Rist frø og nødder i ovnen ved 180 grader i 5 minutter. Blend det hele groft med krydderurter og salt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar