søndag den 19. februar 2012

Cookies med havregryn, tranebær og citrus

Mmm, hidtil nogle af mine yndlingscookies, som jeg bagte i går som en lille gave til min faster og onkel, hvor vi spiste aftensmad og så deres nye hundehvalpe. Blandingen af citrusfrugterne, chokoladen og ingefær er helt perfekt, og både min far, faster, onkel og Jakob var helt tossede med dem, så de vakte virkelig glæde.
De kan klart anbefales og kommer fra min Aarstidernes livretter, samlede klassikere. Nu gav jeg de fleste af dem væk, men jeg må lige videregive en advarsel - jeg tror, de kan blive farlige og muligvis forsvinde alt for hurtigt, hvis man selv beholder dem alle sammen. ;-) 
(Hey, se forresten det flotte billede - vi brugte virkelig lang tid på at få lavet godt lys og alt muligt, for når de nu smagte så godt, fortjente de også et godt billede.)


Lækre cookies med tranebær, chokolade, appelsin, citron og ingefær.


Ingredienser (ca. 25):
125 g. blødt smør (eller 50 g. becel/smør og 75 g. fromage frais)
100 g. brun farin
85 g. hvedemel
1 tsk. bagepulver
1 nip salt
1 æg
100 g. grovvalsede havregryn
125 g. mørk chokolade
75 g. tørrede tranebær
1 tsk. fristrevet ingefær
1 tsk. friskrevet appelsinskal
1 tsk. friskrevet citronskal

Fremgangsmåde:
Rør det bløde smør/fromage frais sammen med brun farin. Bland herefter hvedemel, bagepulver og salt i. Rør æg i blandingen, indtil det er en jævn og ensartet masse.
Hak tranebær og chokolade groft og rør det i dejen sammen med havregryn, revet ingefær, appelsinskal og citronskal.
Put dejen over på bagepapir og lav det til en pølse, som rulles ind i bagepapiret. Dette er nemmere, hvis man kun bruger smør, da massen så er mere fast, men resultatet blev også fint med fromage frais, som jeg brugte.
Kom pølsen i køleskabet i 1 time.
Skær cookiedejen i skiver på ca. ½ cm hver og læg dem på en bageplade med bagepapir.
Bag kagerne i ovnen ved 185 grader varmluft i 12-15 minutter.
Afkøl de færdige kager på en rist og nyd dem, for de er virkelig gode!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar