tirsdag den 10. maj 2011

Himmelske kammerkager

Nybagte "kammerkager".
Kammerkager - eller det vil sige kammerjunker, som andre kalder dem. Vi er begyndt at kalde dem kammerkager, fordi ingen kan benægte, at sundhedsværdien af kammerjunker er noget nær den samme som en kage. Derfor kan jeg dog ikke benægte, at den smager skønt i koldskål! Jeg er forresten også blevet helt vild med at spise koldskål med jordbær, men desværre rækker budgetten ikke til at købe jordbær hver dag hele sommeren, selvom jeg uden tvivl sagtens kunne spise det :-)
Jeg har set opskrifter  hos MissMuffin, men jeg endte dog med at putte lidt mere mel i og også få lidt flere "kammerkager" ud af det.

Ingredienser ca. 80 stk.:
Ca. 165 g. hvedemel
1 tsk. bagepulver
3 tsk. vaniljesukker
40 g. sukker
40 g. smør (jeg bruger kærgården fedtreduceret)
1/4 dl skummetmælk
1 æg

Fremgangsmåde:
Sukker, mel (put ikke det hele i endnu), bagepulver og vanilje blandes. Herefter smuldres smøret i, og massen samles med æg og mælk. Her skal der tilsættes mel, så det passer, og dejen ikke klistrer alt for meget.
Form herefter den bløde dej til små kugler og læg dem på bagepladen. Kuglerne trykkes let flade.
Bag dem 8 min. ved 200 grader - de skal stadig være lyse.
Tag dem herefter ud og halver  dem. De lægges med snitfladen opad og bages i yderligere 6 min., indtil de er gyldne og sprøde.
De skal være helt kolde, før de kommes i en kagedåse.

Meget nemt og billigt, og min Smølf siger, at de er 100 gange bedre end de købte, så det er jo dejligt :-)

Energiindhold: ca. 1650 kJ pr. 100 g

  • 1 stk. vejer ca. 3-4 g.
  • Energiindholdet er lidt lavere end i Karen Volfs kammerjunker med 8 % fedt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar