søndag den 15. maj 2011

Banan- og karamelkage á la Fairtrade

Mmm, se karamellen ude i siden - den er fantastisk!
Opskriften er fra min Fairtrade kogebog, som jeg er blevet vildt glad for - dog lavede jeg lidt om i opskriften, så jeg skriver mine ændringer i parentes bagefter.

Ingredienser:
125 g. mel (jeg tilføjede 90 g. yderligere, da jeg synes dejen var lidt tynd)
3 tsk. bagepulver
125 g. sukker
1 æg
1 moset banan
2 1/4 dl mælk (evt. lidt mindre, hvis der kun kommes 125 g. mel i)
Kornene af ½ vaniljestang
100 g. smeltet smør (jeg brugte kun 50 g. + 50 g. fromage frais)


Pynt (karamelglasur)
115 g. brun farin
1 spsk. honning
1½ dl kogende vand

Fremgangsmåde:
Sigt mel og bagepulver i en stor skål og rør sukkeret i.
Bland æg, moset banen, smeltet smør/fromage frais, vanilje* og mælk, og hæld det i melblandingen.
Hæld blandingen i en tærteform (1,5 liter). Stil formen på en bageplade. Derefter laves pynten.
Kom brun farin, honning og 1½ dl kogende vand i en gryde, og bring det i kog.
Dryp saucen hen over kagen, og stil den i ovnen.
Bag den i 30-40 minutter på 180 grader varmluft.
(Jeg har set flottere kager, da saucen lidt lagde sig ude i siden, da kagen hævede, men hold da op - den smagte himmelsk, synes vi begge to her i hytten. Jeg tror forresten også, kagen vil være god som muffins.)

Energiindhold: ca. 950 kJ pr. 100 g.

  • Bestemt ikke den mest usunde kage, og den er meget nem at lave

Ingen kommentarer:

Send en kommentar