søndag den 9. oktober 2011

Træningsboller - mon de kan spises i stedet for at træne?

Træningsboller med ekstra træningseffekt inkluderet ;-)
Ah, jeg må vist besvare min overskrift med et "nej", men opskriften på træningsboller er fra bladet FitLiving og fyldt med gode ting og har et højt indhold af fibre. De er perfekte til både morgenmad, middagsmad og et lækkert mellemmåltid - måske efter træning. :-) Masser af bid i dem! Her får I min version af opskriften, for som så ofte før, så havde jeg ikke lige alt den slags mel, som der stod, så jeg brugte fx hvid hvedemel i stedet for ølandshvedemel og speltblanding fra Urtekram i stedet for knækkede boghvedekerner. :-)

Ingredienser (ca. 14 stk.):
5 dl kogende vand
100-135 g. speltbageblanding fra urtekram
25 g. gær
½ dl. lunkent vand
½ spsk. salt
250 g. hvedemel
250 g. hvid hvedemel
100 g. grahamsmel
1 dl havregryn eller ruggryn
2 gulerødder (ca. 120 g.)

Fremgangsmåde:
Smølfens bolle med nutella :-D
Hæld kogende vand over speltbageblanding og lad dem køle ned til stuetemperatur.
Rør gæren ud i vandet (den ½ dl) Tilsæt herefter de øvrige ingredienser herunder speltbageblandingen og vandet herfra. Riv også gulerødderne ned i dejen. Rør dejen sammen, og lad den hæve 3 timer (eller mere) og gerne natten over i køleskabet.
Del dejen i rustikke boller og lad dem hæve i 30 min.
Tænd ovnen på 200 grader varmluft, pynt eventuelt boller med solsikkekerner og bag dem i ovnen i ca. 17-20 minutter.

(NB: lav dem eventuelt lidt flade, da de nok skal hæve mere og så er mere egnet til madpakkeboller - Jakob siger i hvert fald, at leverpostej fungerer bedre i fladere boller, så jeg må hellere lytte til ham, da han jo fortærer hovedparten af bollerne. De er også allerede godkendt som "Godt klaret Smølfine!")


Energiindhold: ca. 1050 kJ pr. 100 g.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar