lørdag den 8. oktober 2011

Salat med æble, granatæble og orangedressing serveret til svinefilet á la mørbrad og knuste kartofler

Salat med knuste kartofler og svinefilet.
Uhm, jeg har glæder mig i flere dage til at lave denne menu, og heldigvis skuffede den slet ikke. FANTASTISK fredagsmenu! Salaten var frisk og dejligt, kødet var stegt helt perfekt, og kartoflerne var tilpas krydrede og skønne. Alt blev også bifaldt af Jakob, og det er langt fra sidste gang, at jeg laver den her salat (og de andre ting). :-)

Ingredienser:
Salat:
100-150 g. blandet salat, gerne grove stykker (jeg brugte babymix fra Føtex)
2 æbler i tynde både
Kerner fra et granatæble
10 hakkede hasselnødder

Dressing:
2,5 dl appelsinjuice
1 spsk. rørsukker
2 spsk. citronsaft
2 tsk. dijonsennep

Kartofler:
Så mange kartofler, som man kan spise
Timian, salt og peber


Svinefilet á la mørbrad:
500 g. svinefilet á la mørbrad marineret i tomat og ramsløg.

Fremgangsmåde:
Salat + dressing:
Appelsinjuicen bringes i kog sammen med rørsukkeret i en lille gryde. Lad det koge ind til det halve ved svag varme.
Herefter kommes sennep i en skål, og den indkogte appelsinjuice røres stille og roligt i. Rør citronsaft i og smag evt. til med mere sukker, salat og peber. (Jeg puttede i hvert fald noget peber og lidt sukker i.)
Lad dressingen blive kold.
Vend salat, æblebåde, granatæblekerner og nødder. Vend dressing i kort før servering. Mmmm..


Kartofler:
Kartoflerne koges møre (20-25 minutter alt efter størrelse). Herefter lægges de på en bageplade og knuses. Jeg brugte en stor ske og de bare næver, fordi jeg ikke har en kartoffelknuser, (som jeg ingen gang helt ved, hvad er?).
Herefter sprayes lidt olie på, og de krydres med timian, salt og peber. De bages i ca. 20 minutter ved 180 grader varmluft.

Svinefilet á la mørbrad:
Kødet var allerede marineret i tomat og ramsløg, da jeg købte det. Jeg brunede det først et par minutter på alle sider på en varm pande. Derefter lagde jeg det i et ovnfast fad og stegte det 25-30 minutter ved 180 grader varmluft. Lad den trække lidt under sølvpapir og skær den i skiver.


Energiindhold, salat + dressing: ca. 280 kJ pr. 100 g.


Den meget smukke salat med granatæblekerner.

2 kommentarer:

  1. Hej Smølfine
    Tak for en dejlig opskrift. Har nu prøvet den to gange, og jeg har ikke spist, men ædt.
    Tak fra en ung mand på 82, som først er begyndt i køkkenet for 6 år siden

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Hvor er det dejligt, at du godt kan lide min salat - det er jeg rigtig glad for. Det minder mig da om, at jeg snart selv skal lave den igen. :)
      Det er aldrig for sent at begynde på madlavning :)

      Slet