tirsdag den 11. oktober 2011

Æbleboller med fut under krydderierne

Luftige æbleboller med kanel og kardemomme.
Mmm, jeg fik jo bageamok i søndags - med at bage boller selvfølgelig, for jeg er stadigvæk for sund til kage :-b Dog viste det sig, at boller blev så gode, så de kunne spises i overflod - der gælder det om at have kontrol over sig selv, og det snakker vi så ikke om, hvorvidt jeg havde det. ;-D

De her æbleboller er fyldt med lækre krydderier og smager virkelig af noget. Opskriften er set hos Lone Landmand, men jeg lavede dog kun ½ portion ift. hendes, da jeg kun havde 25 g. gær tilbage, men jeg fik alligevel 14 boller. Dertil tilføjede jeg lidt mere æble end i den oprindelige opskrift, og det gjorde bestemt ikke noget. Jeg udskiftede også rugmel med durummel for at gøre dem ekstra dejlige og luftig. Mission accomplised!

Ingredienser ca. 14 stk.:
3,75 dl. koldt vand
25 g. gær
200 g. durummel
100 g. hvid hvedemel
350 g. hvedemel
1 dl. havregryn
1 spsk. honning
1 spsk. olie
1 tsk. kanel
1 tsk. kardemomme
2 revne æbler (jeg synes ikke, de behøves at være helt fintrevne, men det er smag og behag)


Fremgangsmåde:
Gæret opløses i det kolde vand, hvorefter resten af ingredienserne tilsættes. Ælt herefter dejen, men tilsæt kun den angivne mængde mel, da dejen skal være fugtig.
Sæt herefter dejen i køleskabet natten over eller hele dagen. Min stod i køleskabet fra 11-20, så det svarer også ca. til "natten over".


Hæld dejen ud på køkkenbordet, hvor der er drysset lidt mel og del dejen i det antal stykker, som du synes - alt efter bollernes ønskede størrelse. Form bollerne og læg dem på bagepladen. Pisk evt. bollerne med et æg.
Lad bollerne efterhæve 30 minutter.
Bag herefter bollerne i 12 minutter på 225 grader varmluft. Efter de 12 minutter har du perfekte, krydrede boller til både morgenmad, mellemmåltid og frokost - enjoy! :-)


Energiindhold: ca. 1000 kJ pr. 100 g.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar