onsdag den 12. oktober 2011

Blåbærkylling med babymixsalat, blåbær og blommer

Blåbærkylling med 3 x B-salat
Jeg ved ikke helt, om det er med vilje, at jeg lavede aftensmad i aften, hvor alle hovedingredienserne begynder med "B", men sjovt ser det ud. :-D Salaten var super frisk, men jeg bliver nødt til at indrømme, at kyllingen simpelthen ikke var mig - og det havde ikke noget med blåbærene at gøre! Jeg havde stået i luften af sennep, da jeg stegte kyllingen og lavede blåbærsaucen/-dressingen, så da jeg skulle til at spise, kunne jeg simpelthen ikke have sennep længere. I forvejen har jeg lidt svært ved sennep, men jeg synes ofte, det er fint nok i mindre mængder i dressing, men i dag kunne jeg ikke lige have det. Jeg smider dog opskriften ud alligevel, da Smølfen synes, det smagte super godt, så I skal ikke snydes, blot fordi jeg er har en lille "sennepsskræk". :-)
Jeg må dog lige understrege igen, at salaten var dejlig med bagte blommer og blåbær!

Ingredienser:
Kylling + marinade:
500 g. kyllingefiletter
1,25 dl appelsinmarmelade
1 dl hindbæreddike
2 spsk. sennep
1 tsk. havsalt
25 g. blåbær
Peber

Salat:
100 g. blandede, grove salatblade (jeg brugte babymix fra Føtex)
100 g. blåbær
125 g. blommer
Kanel
Sukker

Fremgangsmåde:
Kylling:
Kom marmelade, eddike, sennep, salt og peber i en skål og bland det godt. Gem 1½ dl og sæt det til side.
Skær riller på langs og tværs i kyllingefiletterne og put dem i marinaden i en pose. Lad dem trække 2-3 timer i køleskabet eller kortere, hvis tiden ikke er til det.
Steg herefter kyllingerne ved middelvarme og hæld det resterende marinade over.
Rør blåbær sammen med de 1½ dl marinade i en lille gryde. Det bringes i kog under omrøring og serveres sammen med kyllingerne.

Salat:
Salaten skylles og blåbær vendes i salaten. Blommerne skæres i helt tynde skiver, lægges på bagepapir og krydres med kanel og sukker. Herefter bages de ved 150 grader varmluft i 7 minutter. De puttes tillige i salaten, og den er klar til servering.

Energiindhold salat: ca. 165 kJ pr. 100 g.

2 kommentarer:

  1. Hej smølfine :)
    Syntes virkelig godt om din blog :D
    Syntes det er fedt du skriver om hvor mange kalorier der er i det forskelige for vil virkelig gerne tabe mig og har haft mange problemer med at finde ud af det med kalorierne per potion :/ så syntes det er rat at du skriver det :D
    og vil helt sikkert følge med i hvad der sker her på din blog :D Hilsen Michelle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Michelle!
      Det er jeg smadder glad for at høre. Mange tak, det er skønt, at du vil fortsætte med at følge bloggen. :)
      Her i ferieperioden sker der dog nok ikke så meget, men stop endelig ikke med at kigge forbi alligevel :)
      Hilsner fra Maria

      Slet