torsdag den 6. oktober 2011

Lasagne Italiano - with lots of Gemüse

Min første lasagne :-)
Det her er næsten helt pinligt, men jeg har en indrømmelse :-/ Jeg er 22 år gammel og havde aldrig prøvet at lave lasagne før i går den 4. oktober 2011. Da jeg var mindre, var jeg et totalt underligt barn, der ikke kunne lide lasagne - hvilket var et problem, eftersom det var ethvert andet barns livret og yndet at servere, når man var på "legebesøg" eller til fødselsdag.
Nu er jeg blevet voksen og stor og stærk - i hvert fald voksen, lidt stærkere og stadigvæk ikke så stor, men jeg kan i hvert fald lide lasagne nu, så derfor tog jeg mig endelig sammen til at lave det selv. Jeg har nogle gange en frygt for helt almindelige retter, som jeg ikke har lavet, fordi det vil være så frygteligt, hvis det nu skulle gå galt. :-)
Her får I i hvert fald min opskrift, som blev intet mindre end en kæmpe succes med masser af rester til madpakkerne.

Ingredienser:
500 g. hakket oksekød 3-7 %
1 squash
1 aubergine
4 gulerødder
2 hakkede løg
2-4 fed hvidløg
2 dåser hakkede tomater
1 stor dåse tomatpure
3 dl vand
Ca. 15 fuldkornslasagneplader (225 g.)
Oregano, salt og peber

Bechamelsauce:
30 g. smør
2 spsk. mel
4 dl. skummetmælk
100 g. revet mozzarella ost 15 %
Oregano, salt, peber, revet muskatnød

Fremgangsmåde:
Først gøres alle grøntsagerne klare. De snittes eller rives - alt efter hvad man lige er til. Jeg rev gulerødderne og squash groft og skar auberginen i tern, så alt ikke bare var det samme, og der er lidt bid i.
Herefter brunes kødet i en stor gryde, for der kommer masser af fyld i. Grøntsagerne, de hakkede tomater, tomatpure, løg, hvidløg, krydderier tilsættes og vand puttes i efter behov - dette kommer også an på, hvor lang tid det skal stå og simre. Jo længere tid, jo bedre - så foregår det på den italienske, langsomme måde. ;-)
Herefter skal det blot stå og simre, indtil grøntsagerne er møre.

Nu laves bechamelsaucen.
Smelt smørret ved lav varme i en lille gryde og tilsæt herefter mel, mens der piskes, så det samler sig i en klump, og smørret dermed suger alt melet til sig. Mælken tilsættes herefter langsomt, så det ikke klumper.  Når det herefter har saucekonsistent, skal osten puttes i, mens der stadigvæk piskes. Til sidst piskes krydderierne i.

Nu er det tid til at fordele det hele i et fade eller i flere fade alt efter størrelse. Der lægges skiftevis lasagnesauce og lasagneplader - begynd og slut med saucen. (Jeg havde to lag plader.) Det hele toppes med bechamelsaucen.
Det hele sættes i ovnen ved 200 grader varmluft i ca. 30 minutter.
Så er der serveret, og det smager som en drøm, så pas på - det kan næsten ikke undgås, at man spiser for meget. :-)

Energiindhold: ca. 340 kJ pr. 100 g.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar