onsdag den 27. april 2011

Waldorf á la orange

Waldorf á la orange.

Jeg fandt en rigtig god opskrift i Suveræne Successer - Greatest Hits med ekstranumre på en Waldorfsalat med appelsiner og hasselnødder, og den er virkelig lækker. Jeg har selv tilpasset opskriften lidt og brugt fromage frais i stedet for cremefraiche, så den er mere fedtfattig, og jeg synes, den er fantastisk alligevel. Da mine appelsiner ikke var økologiske, brugte jeg ikke skallen til cremen, men hvis I har økologiske appelsiner, så brug endelig også 2 tsk. reven skal. Salaten kan klart anbefales, og jeg tror, vi kommer til at slås om at tage resten med på madpakke i morgen.


Ingredienser:
2 appelsiner (ca. 250 g.)
200 g. søde blå druer
125 g. blegselleri (ca. 2-3 stængler)
50 g. hasselnødder

Creme:
100 g. fromage frais 0,3 %
1 tsk sukker
(Evt. 2 tsk. reven appelsinskal og 1 knsp. salt, men det brugte jeg dog ikke)

Fremgangsmåde:
Appelsinerne skæres ud i fileter, som halveres, og de hvide hinder skæres bort. Fileterne afdyppes godt i en si. Druerne halveres (evt. kan de skæres i kvarte), og stenene tages ud. Blegselleri skæres i tynde skiver. Druerne, appelsinerne og blegsellerien blandes.
Hasselnødderne ristes på en tør, hed pande, til skallen er let at løsne. De gnides imellem et viskestykke eller nogle stykker køkkenrulle, så skallerne gnubbes af. Nødderne hakkes herefter og blandes sammen med resten.
Cremen røres forsigtigt sammen - den må ikke piskes, da den så bliver for tynd. Cremen blandes med salaten, og der pyntes evt. med lidt nødder, eller noget af frugtsalaten kan tages fra og lægges ovenpå.
Værsgo' at spis! :)

Energiindhold: ca. 376 kJ pr. 100 g.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar