søndag den 17. april 2011

Spinatpandekager

Det færdige resultat :)
Vores fryser er helt proppet lige for tiden, for jeg har haft bage-boller-flip, og vi har købt en masse ind, så det var på tide at få brugt lidt af det i fryseren. Spinat! Det er da det, der skal i min mad, så jeg søgte på alverdens opskrifter med spinat og kom frem til, at spinatpandekager skulle prøves. Jeg fandt opskriften på Piskeriset på eventyr, men jeg lavede opskriften lidt om, så den passede til de ingredienser, jeg havde og til størrelsen af vores sult den aften.

Lidt tykke, men gode.
Ingredienser: (ca. 5 stk.)
200 g. spinat (fra frost)
50 g. fuldkornshvedemel (speltmel eller grahamsmel kan også bruges)
150 g. hvedemel
3 dl. skummetmælk
2 æg
1 spsk. olivenolie

Fremgangsmåde:
Alle ingredienserne undtagen spinaten piskes sammen til en almindelig pandekagedej. Derefter vendes spinaten i dejen. Når spinaten er tøet op, skal vandet vrides ud af det, så dejen ikke bliver for tynd.
Dejen hældes herefter på panden som ved almindelig pandekagebagning, men hav kun panden på middelvarme, og vær hurtig til at fordele dejen med spinat ud på panden, da den ikke glider så let som ved almindelige pandekager.
Put dem i ovnen ved 50 grader, så de holder sig varme og sprøde.

Mit fyld bestod blot af hakket oksekød 3-6 % med krydderier i og lidt ketchup, da jeg ikke havde tid til at lave en masse fancy, men det smagte super godt alligevel. Kan klart anbefales og er rigtig sund!

Energiindhold: ca. 670 kJ pr. 100 g.

  • Mine pandekager vejede i gennemsnit 140 g. pr. stk. = 937 kJ

1 kommentar:

  1. Dejligt at de faldt i god jord hos dig - vi spiste dem også med stor fornøjelse, og dem vil jeg klart lave igen :-)

    SvarSlet