mandag den 21. maj 2012

Risotto med granatæble og rucola

Jeg ER altså helt fjollet med risotto! Det smager smadder godt, er mættende, lækkert og kan varieres i det uendelige. Det har italienerne virkelig ramt plet efter min smag. Hvis jeg skal være ærlig, er jeg også ved at have ret godt tarv på at lave det skidt, så det falder oftest rimelig godt ud, hvilket jo også er skønt - specielt når der kommende rosende ord fra den anden beboer herhjemme.

Jeg kan i hvert fald anbefale at lave den risottoudgave med granatæblekerner og rucola, som også er farvestrålende og flot samt smader skønt. Endnu et plus er desuden, at det jo er virkelig nemt at lave, så fat grydeskeen og kom i gang. Opskriften er fundet i Anne Hjernøes "Politikens Grønne Kogebog", men her får I lige min version af opskriften - dog ikke de vilde ændringer i forhold til den oprindelige. (Jeg fandt dog ud af, at min parmesanost var "død" (læs: muggen), så det måtte retten undvære denne gang - heldigvis er jeg ikke den store ostespiser, så jeg klarer mig altid fremragende uden.)

Hvad er jeres yndlingsrisotto? :-)

Smuk og lækker risotto med granatæble og rucola.


Ingredienser:
250 g. risottoris
1 mellemstort løg
1-1,2 liter grøntsags- eller hønsebouillon evt. 50/50
1-2 søde granatæbler
1 bundt rucola
Smør/becel til stegning
Evt. friskrevet parmesan

Granatæblekerne - taget med Jakobs nye makrofilter.

Fremgangsmåde:
Løget hakkes fint, hvorefter det steges i en gryde  i smør/becel, indtil det bliver klart i farven. Herefter tilsættes risene, som steges godt, så de begynder at glinse - lav-middel varme. Begynd da at tilsætte bouillonen ved lav varme. Der tilsættes 1-1½ dl. ad gangen. Lad risene absorbere bouillonen, før der tilsættes mere. Processen tager ca. 20-25 minutter. Så er risen færdig, når den er cremet, og risene er bløde. (Smag nu lige for en sikkerheds skyld). Smag til med salt og peber.
Flæk granatæblet og pil kernerne ud. Fordel kernerne portionsvis på risottoen sammen med en håndfuld rucola samt evt. friskrevet parmesan.
Server straks, så det er varmt, cremet og lækkert - og virkelig farvestrålende med masser af smag.

Energiindhold: ca. 330 kJ pr. 100 g. risotto (uden granatæble og rucola)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar