søndag den 20. maj 2012

Chocolate Toffee Cookies

Nu på dansk med danske måleenheder og ingredienser! Jeg smagte disse cookies til en fødselsdag for knap en måned siden og blev helt vildt med dem, men når jeg har googlet løs, har jeg kun fundet opskriften på engelske og amerikanske hjemmesider - selvfølgelig kan man omregne og finde ingredienser, der minder om de brugte. (Fx svarer den engelske karamel-chokolade-ting Heath Bars nogenlunde til Daim) Det er dog altid lidt nemmere, når opskriften bare står akkurat, som man skal bruge den - derfor har jeg nu omregnet den til "dansk", så I har lidt nemmere ved at gå i gang med disse smæklækre cookies med karamel og chokolade i voldsomme mængder. Jeg har set mange billeder på nettet og vidste, hvordan de skulle smage - og..... DET LYKKEDES! De ser ud PRÆCIS, som jeg vil have, og de smager PRÆCIS, som de skal! Hurra for det, og mindre hurra for sukkerchok, som de kan medføre, hvis man ikke kan styre sig :-)

Min far fik gæster i går, så jeg tænkte, at jeg ville bage en omgang af disse skønne cookies til ham og hans gæster. Han blev i hvert fald glad for dem, så lad os håbe, at resten af selskabet også blev det, men mon ikke. :-)

Det fine billede er taget med Canon 50D, Canon 17-40 mm, F4L USM - DET er nørdet!

Ingredienser (18 kæmpe store eller 38 almindelige, men stadigvæk store):
450 g. mørk chokolade
50 g. smør
4 mellemstore æg
280 g. brun farin
60 g. mel
1 tsk. bagepulver
1/4 tsk. salt
1½ tsk. vaniljepulver eller 1 spsk. vanljeekstrakt
168 g. Daim, finthakket (6 små á 28 g.)
100 g. valnødder, ristet og finthakket

Lækre "knækkede" Chocolate Toffee Cookies.

Fremgangsmåde:
Bland mel, bagepulver, vaniljepulver og salt i en mindre skål. Smelt chokolade og smør over vandbad. Lad det derefter køle af, indtil det er lunkent.
Miks brun farin og æg sammen med håndmikseren, indtil det har en tyk konsistens - ca. 5 minutter. Vend da chokoladen (og vaniljeekstrakt, hvis I bruger det i stedet for pulver) i ægge-sukkermassen og bland det godt sammen.
Si herefter melblandingen i. Tilsæt finthakket Daim og finthakkede valnødder. Rør rundt, indtil det hele er godt blandet.
Forvarm ovnen til 175 grader almindelig ovn. Sæt dejen i runde klatter på bageplader - maksimum 15 per bageplade, hvis man ikke laver gigant-cookies. Der skal være mindst 5 cm mellemrum, da de flader ret meget ud under bagning. Bag cookies i ca. 15-17 minutter. De skal revne (ligesom mine på billedet), men skal stadigvæk være bløde, når man rører ved dem. Køl af på bagepapiret og læg da i lufttætte dåser.

Energiindhold: ca. 1950 kJ pr. 100 g.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar