søndag den 9. september 2012

Gulerodssalat med et pift af lime, kanel og vanilje

Noget helt andet end en "almindelig" gulerodssalat!

Gulerodssalat med lime, kanel, vanilje, rosiner og bagte mandler.

For et par uger siden lånte jeg "Mere køkkenrevolution fra Umahro" af Oscar Umahro Cadogan på biblioteket, og deri fandt jeg en opskrift på gulerodssalat, som er blevet en absolut favorit herhjemme. Ja, Jakob mener endda, det er hans yndlingssalat!
Salaten er virkelig god og anderledes end en almindelig gulerodssalat pga. limesaften, de bagte mandler og krydderier, som lige giver et ekstra pift. Mange gode smagsgivere - den er nem og MÅ prøves! Jeg lyder måske meget begejstret, men det må jeg indrømme, at jeg også er. :-D

Ingredienser (2-3 personer som tilbehør):
4-5 gulerødder, strimlede (ikke revne)
1 dl. ristede, hakkede mandler
1 dl. rosiner
Skal og saft af ½ lime
1 knivspids vaniljesukker
1/4 tsk. kanel
1 spsk. hvidvineddike
2 spsk. olivenolie
Salt og friskkværnet peber efter smag

Fremgangsmåde:
Mandlerne bages i 15 min. ved 150 grader i almindelig forvarmet ovn. Hakkes efterfølgende groft.
Bland alle ingredienserne sammen, og lad salaten trække mindst 30 min. i køleskabet - gerne længere.
Spis og nyd!

Lidt mere close up-billede. Hvor er det fint med strimlede gulerødder!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar