søndag den 16. september 2012

Epi - brød med krumme

Sprød skorpe, god krumme og dekorativt - hvad mere kan man ønske sig?

Epi-brød efter Nanas opskrift fra "Den store bagedyst" på DR1.

Da jeg så det her meget dekorative brød i "Den Store bagedyst" på DR1 måtte jeg simpelthen prøve at lave det. Ikke mindst fordi det er smadder flot at se på, men også fordi dommerne Mette Blomsterberg og Jan Friis Mikkelsen komplimenterede brødet for dets gode krumme og sprødhed.
Mit brød blev virkelig vellykket, og det er sjældent, jeg har lavet noget, der har været så let. Tricket hedder ÆLTNING. Opskriften foreslår, at man lader det ælte i en røremaskine i ca. 5 minutter, men jeg er desværre ikke ejer af sådan en monstrum, og skabspladsen i mit køkken tillader det heller ikke :-) Derfor æltede jeg løs i hånden i nok minimum 15 minutter og forsøgte at ælte en masse luft ind i brødet. Jeg tror, det har givet pote, ellers bilder jeg mig det i hvert fald ind.

Så hvad skal man lave på en dejlig søndag i september - jamen man skal da ælte og bage et skønt Epi og nyde det senere. Jeg skal i hvert fald prøve det igen og forsøge mig lidt mere med en endnu flottere epiform.

Epiformen - som dog gerne må være lidt mere fremtrædende, men det kommer næste gang.

Ingredienser:
Falsk surdej:
250 g. vand
15 g. gær
15 g. sukker
2 spsk. hvedemel

Grunddej:
3/4 tsk. salt
1 spsk. olivenolie
200 g. fuldkornshvede (jeg brugte fuldkornsvårhvede)
Ca. 210 g. vårhvede
Æg eller vand til pensling

Fremgangsmåde:
Først blandes surdejen, og den stilles lunt i 1 time eller mere.
Da blandes alle ingredienserne til grunddejen i surdejen og æltes godt. Ca. 5 minutter på maskine og længere tid (mindst 10-15 minutter) i hånden. Dejen skal være elastisk og glat.

OBS! Lad være med at tilføje mere mel end i opskriften, så bliver brødet bare tungt!

Dejen stilles lunt 1½ og hæver.
Kom herefter dejen på et stykke bagepapir og den ud til en firkant. Fold så den ene side ind og derefter den anden - brug eventuelt bagepapiret som hjælpemiddel ved at løfte lidt i det. Pølsen vendes om, så folden ligger nedad.
Pensl brødet med det sammenpiskede æg eller lidt vand. Tag nu saksen og klip i en vinkel på 45 grader ned i  brødet, hvorefter hvert stykke vendes ud til hver sin side, så epiformen kommer frem.

Brødet bages ved 200 grader almindelig ovn i ca. 25 minutter og afkøles efterfølgende på en rist.

Energiindhold: ca. 940 kJ pr. 100 g.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar