onsdag den 19. september 2012

Spidskål med spicy salsa

Mmm, spidskål er i sæson og peppet op med lidt spicy sala, gør det ikke dårligere.

Spidskål med spicy salsa serveret sammen med bagte hokkaidogræskar og tykstegsbøf.

Det gælder om at bruge de grøntsager, som sæsonen lige byder på - det er billigt og lækkert. Problemet bliver dog ofte, når man kun er 2, at man aldrig får brugt hele "ingrediensen" på én gang, og så gælder det jo om at finde på flere forskellige retter, for madspild er vi ikke tilhængere af herhjemme. Derfor søgte jeg lidt inspiration i min kogebog fra Aarstiderne, hvor man jo så smart kan slå op under "spidskål" eller en hvilken som helst anden ting og finde opskriften med netop den ingrediens. Her faldt jeg over "Spidskål i salsa", som jeg lavede en halv portion af. Smadder lækkert, såjeg serverede resterne dagen efter, da min far var inde og spise hos os. Han tog 3 gange af salaten, så når en fuldvoksen mand gør det, konkluderer jeg, at den er god nok. Hop derfor ned ned i supermarkedet, flå et spidskål ned fra hylden og giv dig i kast med opskriften! :-)

Mens jeg lavede mad, blev min løgsnitning til fotoobjekt, så jeg måtte holde en pause :-)

Ingredienser:
½ almindeligt spidskål
2 tomater
1 lille rødløg
2 fed hvidløg
1 tsk. sambal oelek (eller anden chilipasta)
2 spsk. rapsolie
saft af ½ lime
½ spsk. hvidvinseddike
½ bdt. persille

Fremgangsmåde:
Lav salsaen først. Skær tomaterne i tern og fjern kernerne. Hak løget fint, og pres hvidløgene. Så blandes alle ingredienserne sammen i en skål og smages til med salt og peber.
Spidskålen snittes i fine tynde strimler og vendes med salsaen. Lad minimum salaten trække 15 minutter i køleskabet inden servering. Salaten er også god dagen derpå.

Energiindhold: ca. 270 kJ pr. 100 g.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar