lørdag den 22. september 2012

Chilifladbrød af kartoffel og forårsløg

Lækre og krydrede fladbrød - det perfekte tilbehør

Kartoffelfladbrød med rosmarin og chili.

Jeg faldt over denne opskrift hos Cookiecrumble og puttede den straks i "gemmeren" for den måtte prøves. Det blev den så en dag, hvor min far kom ind til os, og jeg nok hellere måtte putte lidt ekstra på bordet som tilbehør end salat, som vi er meget tilhængere af for tiden. Jeg peppede brødene lidt op med chili i forhold til den oprindelige opskrift, og det fungerede rigtig fint - smagen var ikke gennemtrængende, men det kunne sagtens anes.
Brødene er super lækre med rosmarin, og så fik jeg også endnu en mulighed for at bruge vores friske krydderurter i altankassen, som vi fik før sommerferien og er blevet super glade for.
Meget lækre brød og et fantastisk tilbehør til aftensmaden!

Pfft! Læg lige mærke til, hvor fine billeder "fotografen" og jeg har fået taget ;-)



Ingredienser (6 stk.):
350 g. kogte, mosede kartofler
2-3 forårsløg
½-1 rød frisk chili
2 æg
170 g. fuldkornsspeltmel
2 tsk. tørret rosmarin eller 3 kviste friske.
Salt

Fremgangsmåde:
Kartoflerne koges, indtil de er godt møre, så de er klar til efterfølgende at blive most groft. Til kartoffelmassen tilsættes forårsløg, chili, mel, æg, frisk eller tørret rosmarin samt salt. Det hele røres godt sammen til en klæg dej, som vendes ud på et godt meldrysset bord (da dejen jo er klæg). Dejen deles i 6 lige store portioner eller færre, hvis mindre fladbrød ønskes. Stykkerne formes til runde boller.

Bollerne rulles flade med en kagerulle og placeres på en bageplade med bagepapir. Tag en gaffel og prik brødene med en gaffel over det hele. De bages ved ca. 220 grader almindelig ovn (200 grader varmluft) i ca. 18-20 minutter, dvs. indtil de har en let gylden overflade.

Flyt brødene til en bagerist og lad dem køle af, inden de guffes ind. Vi spiste dem sammen med denne spidskålssalat og laks, men de kan serveres med utallige andre retter.

Energiindhold: ca. 580 kJ pr. 100 g.


2 kommentarer:

  1. De ser godt nok lækre ud de brød.

    De skal helt sikkert prøves at lave. Jeg tænker de er sådan lidt en blanding af tortillas og netop fladbrød.

    Kunne også sagtens forestille mig dem som en bund til noget pizza agtigt.

    Bedste Hilsner
    Søren

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som en vildt god igen som bund til noget pizza-agtigt. Det vil jeg da prøve på et tidspunkt :-) Tak for den ide!

      Mange hilsner
      Maria

      Slet