lørdag den 31. marts 2012

Ciabattabrød - den italienske slags

I går havde jeg tid til at gøre en masse ud af aftensmaden, for den skulle stå på fredagshygge. Så efter at have cyklet i alt 25,3 kilometer i går - ud til universitetet, i storcenteret efter repareret løbeur og hjem igen med et smut forbi arbejde - gik jeg i gang med at bage ciabattabrød til vores aftensmad. Efter alt den cyklen blev jeg nødt til at afslå Jakobs tilbud om at komme ud på universitetet igen og spille bordfodbold, for med den modvind, følte jeg ikke lige for 2 x 6 kilometer mere :-D
Brødet blev smadder lækkert og var virkelig nemt at lave. Specielt fordi jeg ikke længere tager hævetider helt bogstaveligt, og hvis det hæver i 2 timer i stedet for 1, så går det også nok :-) Jeg tror, jeg vil prøve at købe fuldkornsdurummel næste gang, for det vil ikke gøre noget, hvis det er lidt grovere. Jeg fik ét brød med en god størrelse af denne portion. Den oprindelige opskrift fandt jeg her, men jeg ændrede en anelse på melangivelserne, så det lige passede med mit skabs indhold, og så lavede jeg kun ½ portion. Dertil puttede jeg ikke helt så meget salt i.

Uhm, det ser lækkert ud - hvis jeg selv skal sige det :-)

Ingredienser:
25 g. gær
3,25 dl lunkent vand
300 g. durummel
250 g. hvedemel (evt. med lidt grahamsmel, fuldkornsmel eller andet)
1½ spsk. olivenolie
1 tsk. salt

Fremgangsmåde:
Gæret smuldres ud i det lunkne vand og opløses. Tilsæt olivenolie, salt og mel (lidt af gangen) og ælt det godt igennem, indtil det ikke klistrer længere. Lad dejen hæve tildækket i minimum 30 minutter.
Form herefter brødet og sæt det på en bageplade, hvor det igen hæver tildækket i mindst 1 time (jeg tror, mit hævede i 2, og det gjorde ikke noget). Drys derefter lidt mel over, inden det bages.
Bag brødet ved 200 grader almindelig ovn i 20-25 minutter.
Brødet er lækkert som tilbehør, bruschetta eller som sandwichbrød.

Energiindhold: ca. 1080 kJ pr. 100 g.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar