tirsdag den 17. april 2012

Gateau Marcel á la orange

INGEN PANIK! Jeg lever endnu, jeg har bare haft travlt med en masse andet end madlavning og bloggeri, og når jeg så har fået taget billeder af min mad og glæder mig til at blogge om det, så er det nogen gange bare ikke blevet ført ud i livet. Indlægget skal jo også lige skrives, men burde jeg ikke få læst de lektier først, og hov nu kom der noget godt i tv - og hov igen, den der Jo Nesbø "Panserhjerte", som jeg er gået i gang med, er godt nok medrivende. :-)

Nå, men trods en masse gøremål her og der, så skal I ikke snydes for en masse lækre opskrifter og mine krumspring i køkkenet. Jakobs gruppe med kærester var på besøg til spisning her først i måneden, hvilket var super hyggeligt, og hvilket jo gav mig anledning til at lave en lille dessert, som man skal være nogle stykker om at spise.
Jeg har lyst til at lave så mange fine desserter og kager hele tiden, men der er et problemer med det:

  1. Madbudgettet rækker ikke til, at jeg leger konditor hver, hver anden dag, 
  2. Hvordan skal vi nogensinde få spist det?
  3. Hvis nummer 2 ikke er et problem, så bliver det et problem efterfølgende, hvis vi spiser det hele ;-)


Gateau Marcel á la Orange - en rigtig synder. 

Vi fik ristaffel - en vegetarisk og en ikke-vegatarisk med kylling - til hovedret, for vi tænkte, at det var en god ret at sidde og hygge lidt med, og det faldt heldigvis i alles smag. Til dessert sammen med et slag Bezzerwizzer havde jeg lavet en Gateau Marcel á la orange, som jeg længe har haft kig på. Den blev også rigtig god, men jeg ønsker stadigvæk en dag at kunne lave en lige så flot Gateau Marcel, som Café Penny Lane i Aalborg laver, til trods for at jeg dog har smagsoplevelsen af den til gode. :-) Her får I i hvert fald opskriften på min Gateau Marcel, som jeg fandt her - dog med lidt tilføjelser, da jeg brugte orangechokolade for at give endnu mere pift.

Ingredienser (springform 22 cm. i diameter):
½ vaniljestang
200 g. sukker
2-4 økologiske appelsiner (kun skallen fra de to, resten er til appelsinfileter)
250 g. god mørk orangechokolade ca. 60 % (jeg brugte 200 g. orange og 50 g. almindelig mørk)
200 g. smør
7 pasteuriserede æggehvider (210 g.)
7 pasteuriserede æggeblommer (140 g.)
2 spsk. hvedemel
Lidt neutral olie til formen
Evt. lidt kakao til drys (det glemte jeg dog i farten, men det kunne have været flot)


Fremgangsmåde:
Kornene skrabes ud af den halve vaniljestang, som er flækket på langs. Bland lidt sukker i, mens det mases, så skiller kornene sig nemmere ad. Riv da den yderste skal af to appelsiner fint og stil til sige. Hak chokoladen og smelt over vandbad ved meget smag varme sammen med smørret.
Sukker, vaniljesukker og alle æggene piskes herefter til en tyk æggesnaps med elektrisk piskeris.
Æggesnaps, det smeltede chokoladesmør og appelsinskal vendes da forsigtigt sammen til en ensartet dej. Denne dej deles i to portioner (hver portion er ca. 500 g.). Den ene del vendes med sigtet hvedemel og puttes i den 22 cm. springform. Springformen skal være beklædt med bagepapir på både bund og sider. Her er det smart klippe en cirkel ud til bunden og én lang strimmel til siderne, så folder undgås. Oliér formen lidt, inden du lægger papiret i.
Bunden skal da bages ved 165 grader almindelig ovn, ca. 30-40 minutter. Den anden halvdel stilles i køleskabet. Efter bagning afkøles første del den kort i fryseren. Den skal være HELT afkølet, før anden halvdel af dejen lægges oven på bunden som creme. Stil da kagen i køleskabet i mindst fire timer, men helst til næste dag. Det gjorde jeg, og det er jo også en fordel, at den kan laves dagen før, selvom der kom mange spørgsmål herhjemme, om den ikke skulle prøvesmages. 1 hel dag er lang tid at kigge på kagen i køleskabet!
Kagen serveres da kold med fileter af appelsin. Uhm, men pas på ikke at spise for meget! :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar