søndag den 11. marts 2012

Vietnam Night med Bun Thit Nuong

Vi havde vietnamesisk aften i går herhjemme lige for at komme lidt i asiatisk stemning og minde smagsløgene om sommerferien i Vietnam sidste sommer. Det blev til en smadder god ret med svinekød marineret i citrongræs, løg, hvidløg og fiskesovs sammen med diverse grøntsager og masser af chili. Heldigvis opstod der ikke direkte brand i mundene, selv om jeg dog synes, der skulle meget chili i, men det smagte rigtig skønt! :-) Så vores forbrænding blev sat helt i vejret med alt det chili.
Jeg fik i hvert fald klar besked på, at det ikke var sidste gang, jeg skulle lave den ret herhjemme, så det vil jeg da skrive mig bag øret.
Retten hedder desuden Bun Thit Nuong, så lyder det lidt mere eksotisk end "svinekød med citrongræs", som opskriften hedder her.

Vietnamesisk hygge en lørdag aften. :-)

Ingredienser (4 pers.):
2 fed hvidløg, hakket
1 lille alm. løg eller 2 skalotteløg, hakket
3 spsk. hakket citrongræs
1 spsk. sukker
1 spsk. fiskesauce
Salt og peber
350-450 g. svinemørbrad skåret i tynde skiver
2 spsk. olie (til stegning)
2-3 stilke bladselleri, skåret i tynde skiver
125 g. champignon (eller stråsvampe hvis man kan finde det), skåret i skiver midt over
4 små friske chilier uden kerner og hakket fint
2 forårsløg, fintsnittet
1 spsk. sojasauce
½ dl bouillon
(Nu hvor jeg skriver opskriften ind, finder jeg ud af, at der står ½ dl og ikke ½ l, for jeg puttede nemlig ½ liter i retten i går, og jeg kan forsikre alle om, at det ikke skader, men måske jeg skal prøve med ½ dl næste gang bare for at se, om opskriften eller min fejl fungerer bedst :-) Nå, det kan jo ske, er sket før og vil helt sikkert ske igen, at jeg læser forkert.)
2 tsk. maizenamel

Fremgangsmåde:
Stød hakket hvidløg, løg og citrongræs sammen til en pasta i en morter. Kom massen i en skål og rør den med sukker, fiskesauce samt salt og peber. Put mørbradskiverne i en pose sammen med marinaden og bland det godt sammen. Lad det herefter marinere i ca. 30 minutter i køleskabet.

Varm olien i en wok og lynsteg mørbradskiverne i 2 minutter. Tilsæt bladselleri, svampe, chilier, forårsløg og sojasauce og lynsteg dette i yderligere 2-3 minutter. Skyl marinadeskålen med bouillon, hæld det i wokken og bring det i kog. Rør marinaden ud i lidt vand og jævn saucen med den.
Server straks med en varme ris. Uhm....

Energiindhold: ca. 450 kJ pr. 100 g. (uden ris)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar