søndag den 25. marts 2012

Banh tom - rejekager med sød kartoffel og gurkemeje

Uha, hvor har der været travlhed i og uden for det lille hjem, så der har været helt stilstand på bloggen. Masser af timer på universitetet, en endagstur i København i tirsdags, arbejde og social hygge, så det er ikke hver dag, det er blevet til de store kokkerier, og når det er, så har jeg bare ikke fået lavet indlæg om det. :-)

Okay, mine kan måske ikke kun kaldes gyldne,
men de var i hvert fald sprøde

Derfor skal I da ikke snydes for en lækker ret, jeg lavede i sidste uge fra en vietnamesisk kogebog af samme forfatter, som også har programmerne på DR2 "Spis Vietnam". Vi fik også disse rejepandekager, "Banh tom", da vi var i Vietnam i sommer, og de er super lækre. De kan både bruges som forret eller bare som en lille ret, da man i Vietnam spiser mange små retter ofte i stedet for større retter som i Danmark.
Jeg serverede den med en gulerodssalat, men en grøn, enkel salat vil også være lækker. Derudover kan de serveres med sød chilisovs og evt. koriander, hvis man er til det, men det er jeg ikke. Giv jer i kast med det vietnamesiske, det er lækkert, smagfyldt og nemt.

Ingredienser:
Dej:
2 fed hvidløg
1 bdt. forårsløg
1 æg
1 spsk. Maizena
100 g. mel
2 tsk. salt
2 tsk. sukker
3 tsk. gurkemeje
1 tsk. hakket tørret chili
1 dl. vand

Fyld:
12 tigerrejer el. ca. 24 almindelige
100 g. kartoffel
100 g. sød kartoffel

Dejen - klar til at komme på panden.
Fremgangsmåde:
Hak hvidløg og forårsløg fint. Pisk alle ingredienser til dejen sammen, og lad den hvile mindst i 1 time i køleskabet.
Skræl alle kartoflerne og skær dem i tynde strimler (jeg skar dem i tynde skiver, så mine ser lidt grovere ud) og læg dem i koldt vand i mindst 10 minutter, så de ikke tager farve. Si vandet fra kartoflerne og tør strimlerne. Vend dem i dejen.
Varm en stor pande op med 4 spsk. olie og fordel dejblandingen med en spiseske i små runde kager.  Der bliver cirka 22-24 kager. Læg derefter 1-2 almindelige rejer på hver kage og steg, til kagerne er let gyldne og sprøde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar