mandag den 9. januar 2012

Lasagna Casserole á la Rachael Ray

Lasagna Casserole - ligner en omgang pasta med kødsovs :-)
Så fik jeg prøvet en opskrifterne fra min nye amerikanske kogebog, som jeg fik i julegave af min bedste veninde, der bor og læser i Los Angeles. Sidst jeg skypede med hende anbefalede hun lasagnen i bogen, da den blev lavet helt anderledes, end vi kender lasagne herhjemme. Den lavede ikke med lasagneplader, men med pastaskruer i stedet for, og den blev rigtig god, men mindede bare mest af alt om en slags pastagratin eller en bagt kødsovs. Det er jo heller ikke så dårligt, men jeg giver nu en almindelig italiensk lasagne med masser af grøntsager flere pluspoint.
(I får ingredienserne i de oprindelige amerikanske måleenheder, da jeg er blevet den heldige ejer af et rigtigt cup-mål sendt direkte fra USA.)


... men i fadet ligner det lidt mere lasagne.
Ingredienser:
1 pound pastaskruer (ca. en pose på 500 g.)
3 spsk. ekstra jomfru olivenolie
1 pound hakket oksekød 3-6 %
1 gulerod, skrællet og revet (jeg brugte dog ca. 3, og det kan anbefales)
1 løg, finthakket
4 fed hvidløg, presset
1 dåse hakkede tomater
1 cup hønsebouillon (eller vand)
½ cup friske basilikum blade, hakket
1 håndfuld bredbladet persille
2 cups ricotta ost (jeg havde dog kun 250 g., hvilket ca. er 1 cup, så det brugte jeg bare)
½ cup revet parmesan ost (et par håndfulde)
Salt og peber

Fremgangsmåde:
Snit alle ingredienserne, så de er klar.
Bring en gryde med vand i kog. Salt vandet, når det koger og tilsæt pastaen og kog den al dente ca. 6-7 minutter.
Mens pastavandet koger, varmes olien op i en anden gryde. Brun nu oksekødet. Tilføj gulerødder, løg, hvidløg samt salt og peber. Lad det stege i 5-6 minutter. Tilsæt de hakkede tomater og knus dem med grydeskeen. Put derefter hønsebouillon/vand i, og lad det hele simre i 15 minutter. Så tilsættes basilikum og persille.
Forvarm ovnen til 200 graders varmluft.
Hæld vandet fra pastaen og i en stor skål. Tilføj sovsen og ricottaosten og mix det hele godt. Put nu det hele i ovnfaste fade og drys med parmesanosten.
Bag i 15 minutter, indtil toppen er sprød.
Server med en grøn salat, som kan forberedes, mens pastaen er i ovnen.

2 kommentarer:

  1. hej tak for en rigtig god og nem opskrift..
    jeg lavede retten til et sammen skuds gilde.
    og kunne ha lavet 3 gange så mange bradepander.
    så tak for en god opskrift :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da så lidt - det er sådan en dejlig nem opskrift :)

      Slet