tirsdag den 10. januar 2012

Langtidshævet grahamsbrød - kun lidt overhævning

Mmm, go'morgen-brød :-)
Ah, kan det være i formen, eller bør jeg bruge to? Sådan tænkte jeg i går aftes, hvor jeg skulle fylde formene til de brød, der skulle hæve natten over og så smækkes i ovnen hertil morgen. Ja, jeg burde nok have brugt to forme, for der var lidt dej ud over formen og en masse dej på viskestykket, der lå over brødet. :-D Så ved jeg det til en anden gang, men brødet kom dog alligevel i ovnen, så der var skønt grahamsbrød til Smølfen, da han stod op hertil morgen. Mmm, dejlig duft i lejligheden fra morgenstunden. Brød kan næsten ikke blive nemmere end dette. :-)

Ingredienser:
10 g. gær
4 dl. vand
1 tsk. salt
500 g. grahamsmel

Fremgangsmåde:
Oplæs gæren i vandet. Rør de øvrige ingredienser i og hæld dejen i en eller to smurte rugbrødsforme. Den/de skal kun fyldes halvt op.
Brødet hæver nu 24 timer i køleskabet eller ca. 8 timer ved stuetemperatur.
Bages efter hævning ved 200 grader varmluft i 35-45 minutter, og så er der dejlig nybagt brød.

1 kommentar:

  1. Hej:0)
    Jeg har netop zslået dejen op til grahamsbrød et, og glæder mig helt vildt. Men er det virkelig meningen, at dejen skal være flydende,som tyk havregrød..?

    SvarSlet