fredag den 3. juni 2011

Boller i karry og kokosmælk m. fennikel, glaskål og porre

Begravet i eksamenslæsning til min mundtlige forbrugerret på onsdag har jeg ikke så meget tid til at lave mad eller noget som helst sjovt. Jo, jeg i Zirkus Nemo i går - det var godt nok skægt og rigtig godt med et lille afbræk :-)

I dag har jeg været kæmpe effektiv, så jeg synes godt, jeg kunne afse lidt tid til at lave noget mad. Jakob har været en sand mesterkok de seneste dage, så i dag skulle han ikke lave noget - ud over at han selv meldte sig til at snitte porre og fennikel. .

Boller i karry med kokosmælk
(Jeg havde ikke noget svinekød til bollerne i karry, så derfor brugte jeg hakket kyllingekød, og det blev også rigtig godt. God ret, som ikke bare er tilsat de helt traditionelle ingredienser. Jeg har fundet opskriften på Årstidernes hjemmeside, som gemmer på rigtig meget godt.)


Ingredienser (4 personer):
Boller i karry med vilde ris
Bollerne
400 g. hakket kyllingekød 3-6 %
1 æg
1 dl hvedemel (60 g.)
1 dl mælk
1 løg
Salt og peber

Kogelage
1 liter vand - evt. lidt mere
1 kvist timian
3 laurbærblade
1 spsk salt

Sovsen
2 (mad)æbler
2 spsk karry
1 dåse kokosmælk evt. light (jeg havde kun 3 dl, fordi det var en rest)
1 fennikel
1 porre
1 glaskål
1 lille stykke ingefær
1 stængel citrongræs (jeg brugte dog ikke dette, da de ikke havde flere i Føtex)

Tilbehør
Kogte vilde ris


Fremgangsmåde:
Rør det hakkede kød med æg mel og finthakkede løg og rør mælken i lidt ad gangen. Krydr farsen med salt og peber, og lad den stå tildækket på køl i mindst 15 minutter. (Hak grøntsagerne, mens du venter på bollerne. Grøntsagen skæres i nogenlunde lige store stykker. Husk, hvis man ikke lige kender glaskål, at det skal skrælles først!)
Sæt en gryde vand over og kom ingredienserne til kogelagen i og lad det simre i 5 minutter. Form kødbollerne, som herefter skal simre i det saltede vand i 8 minutter. Vandet må kun lige koge.


Hakkede æbler sauteres i lidt olie. Karryen tilsættes og bages af. Tilsæt ingefær, skåret citrongræs og kokosmælk og kog det op. Juster evt. konsistensen med lige kogelage og kog karrysovsen godt igennem.
Tilsæt grøntsagerne og kog dem i kokoskarrysovsen, ca. 5 minutter.
Tilsæt kødbollerne til sovsen med grøntsagerne og ser med kogte ris.


Energiindhold: ca. 430 kJ pr. 100 g.

  • En almindelig portion med to kødboller vejer ca. 200-250 g

Ingen kommentarer:

Send en kommentar