lørdag den 25. juni 2011

Gulerodskage - efter veloverstået eksamen

Den ikke så høje gulerodskage :)
Så fik Jakob også ferie efter en veloverstået projekteksamen, så derfor skulle der bages en lille kage til ham. Det blev en gulerodskage - næsten efter min mors opskrift, bare med erstatning af noget af olien i form af fromage frais, så den blev lidt mindre usund. Faktisk endte kagen med at være forholdsvis sund af en kage at være, så det er i hvert fald ikke en kaloriebombe. :-) Den er super lækker og saftig! Der er i hvert fald ingen, der kun har spist ét stykke af den endnu ;-)

Ingredienser:
300 g. brun farin (jeg havde dog kun 260 g.)
½ dl smagsneutralt olie fx rapsolie
145 g. fromage frais 0,3 %
4 æg
275 g. mel
2 tsk. bagepulver
½ tsk. salt
1 tsk. natron
2 tsk. kanel
1 tsk. vaniljesukker
375 g. gulerod


Fremgangsmåde:
Farin og olie blandes, og æggene røres i et ad gangen. Bland mel, bagepulver, salt, natron, kanel, og vanilje og sigt det i dejen. Put gulerødderne i og hæld dejen i en smurt bradepande eller en bradepande med papir. Hvis kagen skal være høj, skal der dog bruges 1½ portion til en almindelig bradepande. Jeg brugte kun 1 portion, men vil lave 1½ næste gang.
Kagen bages ved 175 grader i 45-50 minutter i en varmluftsovn.

Lav eventuelt en glasur med flødeost - det fik jeg dog ikke gjort, selvom jeg må tage mig sammen til det trods min skepsis over for ost på kager.


Energiindhold: ca. 1000 kJ pr. 100 g.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar