søndag den 3. juni 2012

Fisken, der gik i fisk

Fladfiskeruller med blåbær på bund af kartofler - uhm, det lyder godt, men det gik helt i fisk!

Flot ser det da ud - og jeg er sikker på, at det kan smage rigtig godt ;-) 

Kender I det, når der er et vildt flot billede i en kogebog, og man har gået længe og tænkt: "Det skal jeg da prøve at lave en dag, for det ser spændende ud."? Ja, det er ikke kun billedet, der ser flot ud, men det hele ser virkelig ud til at kunne ende ud et ret godt måltid.
Det var det, jeg tænkte, da jeg så en opskrift hos Aarstiderne, hvor man skulle rulle fisk (fx rødspætte, som jeg valgte) omkring blåbær og bage dem i ovnen på en bund af tyndskårne kartofler marineret i appelsinsaft, olivenolie, hvidløg og timian.

Succesoplevelse? NEJ!
Var det opskriftens skyld? Formentlig NEJ!
Var det fiskens skyld? Forment JA!

Jeg tror helt sikkert, at min fisk har været lidt dårlig, for det smagte alt for meget af fisk, og kartoflerne skulle have været tyndere, for de skulle have længere tid i ovnen end fisken. Så I får opskriften alligevel, så kan det være, der er andre, der har mod på at forsøge sig med den.

Ingredienser:
1 pakke fiskefileter fx rødspætte, rødtunge, søtunge, pighvar etc.
300-400 g. kartofler eller 1-2søde kartofler
1 knsp. vanilje
Timian
100 g. blåbær
Fintrevet skal og friskpresset saft af ½ appelsin
1 fed hvidløg
Olivenolie
Peber

Fremgangsmåde:
Kartoflerne vaskes og skæres i papirtynde skiver. Vend dem i appelsinsaft- og skal, finthakket hvidløg, olivenolie, vanilje og timian.
Bunden af et ovnfast fad smøres med olivenolie og dækkes af kartoflerne.
Fiskene deles og rulles sammen om sig selv med skindsiden indad med blåbær indeni.
Fiskerullerne arrangeres oven på de søde kartofler og resten af blåbærene strås ud i fadet.

Giv retten 6-8 minutter (evt. lidt mere) ved 180 grader varmluft, indtil fisken er færdig. Den er færdig, når dens overflade begynder at svede dråber, der ligner mælk
Kryds med peber og server

Ingen kommentarer:

Send en kommentar